SlimmeGeit

Op deze pagina is een overzicht te zien met de projecten waar ik mee bezig ben. Aan de hand van het percentage rechts is te zien hoever ze zijn. De projecten zijn (in zekere zin) gesorteerd op afrondingspercentage, maar het is niet zo dat er aan projecten in die volgorde wordt gewerkt. Met sommige projecten, zoals ‘Home of Eden’ ben ik al vele jaren bezig. Ik werk aan zoiets wanneer ik op de kleinere projecten moet wachten. 

Vak!

Vak! is het mijn eerste spel en daarmee bedoel ik: Het eerste spel dat 100% af is. Het is te koop in verscheidene winkels, waaronder op bol.com (https://www.bol.com/nl/nl/p/vak/9300000141910954/) en de webstore hier.

Het is, simpel gezegd, kruisje-nulletje (of boter, kaas en eïeren) op snelheid. Spelers proberen hun kaarten zo snel mogelijk kwijt te raken door deze op tafel te spelen. Ondertussen moeten ze een rij van drie maken van hun symbool terwijl ze voorkomen dat anderen hetzelfde doen. 

Er zit een leuk verhaal aan dit spel vast (al zeg ik het zelf). Je kunt er hier alles over lezen.

100%

Autocards

Autocards is op het moment van schrijven bijna klaar. Één van de dingen die nog rest is het drukken van het spel, het maken van een filmpje waarin te zien is hoe het spel wordt gespeeld en een test die vereist is voor het plaatsen van een CE-logo. 

Het zal mijn tweede, uitgebrachte spel worden en is een goede opvolger van Vak! Het spel is namelijk een stapje verder in de ontwikkeling van de wat dieper gaande spellen. Hoewel het spel simpeler uit te leggen is dan Vak! is het wel strategischer.

Er zijn ook plannen om het mogelijk via crowdfunding te financieren.

Meer over dit spel is hier te lezen.

90%

D20 Boule Bash

D20 Boule Bash is op dit moment mijn tweede prioriteit wat ontwikkeling betreft. Het is mijn nieuwste idee en is al tamelijk ver ontwikkelt. Daarmee bedoel ik het idee. De invulling ligt nog verre van vast, net zoals de naam. Bij mijn weten is er geen spel zoals deze, waardoor het lastig te vergelijken is. Het is een spel met weinig geluk en veel rekenwerk. 

Om die reden zal het spel ook goed inzetbaar zijn op scholen. Het is nuttig voor de bovenbouw op de basisschool en de eerste jaren van het middelbaar onderwijs. 

Wat het precies is vertel ik 
hier

55%

Knights&Merchants: Text based game

Knights & Merchants is een spel dat een aanzienlijk deel van mijn jeugd heeft gevormd. Samen met mijn broertje spendeerden we alle computertijd die we hadden aan dit spel en zelfs nu nog heeft het iets bijzonders voor ons. Het spel is, desondanks veel goede aspecten, in de vergetenheid geraakt en de makers hebben er al meer dan 20 jaar niks meer mee gedaan. Zonde, vind ik. Om een soort eerbetoon te geven aan het spel, heb ik meer dan 10 jaar geleden bedacht om een text based real time Knights&Merchants te maken. Het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Tribal Wars, want het spel leent zich er perfect voor. Een browser game dat door de hele wereld tegen de hele wereld gespeeld kan worden in real time. Helaas is het zo dat, om dit idee te verwezenlijken, ik toestemming moet krijgen van de makers van Knights&Merchants en het is mij tot op heden niet gelukt dit voor elkaar te krijgen (want ze lijken onvindbaar). Alhoewel het spel zo’n 20 jaar geleden is gemaakt, lopen copyrights en handelmerk nog door. Om die reden staat dit project al 5 jaar stil. Voor meer informatie, lees hier.

45%

Cracked Nexus: Strategy amidst fractured realms

In mijn vroege tienerjaren kwam ik in contact met Yu-Gi-Oh. Het kaartspel. Al snel was ik ontzettend geinteresseerd. De bijna oneindigheid aan diepgang door het aantal mogelijkheden maakte dat mijn creatieve geest volledig los kon. De mogelijkheden en opties nog groter dan bij schaken, wat al als oneindig wordt beschouwd. Toch was er iets wat mij gelijk al vreemd aanvoelde. De grote aanwezigheid van geluk. Om je bedachte strategie in uitvoer te brengen moest je alle kaarten in de juiste volgorde trekken. Met zo’n 40 kaarten is de kans daarop erg klein. Natuurlijk kun je wat creatieve oplossingen bedenken bij het maken van een deck, maar hoe dan ook is geluk een grote factor. 

Daarna kwam ik in contact met een digitale variant van de collectable card game. Ik geloof toentertijd Hearthstone. En… hier was de aanwezigheid van geluk, ook wel RNG genoemd in games, nog groter. Daarna speelde ik de volgende. En de volgende. En de volgende. Ik heb er tientallen geprobeerd. Ik vond ze allen leuk, maar toch stoorde ik mij steeds meer aan deze aanwezigheid van RNG. Waarom is dat er, vroeg ik mij af. Het voelt alsof je schaakt met een dobbelsteen die bepaalt of je wel of niet iets doet, die beurt. Het ontkracht volledig het strategische aspect. 

Toen is het idee geboren van Home of Eden. Een echte collectible card game, met pakjes kaarten, decks, card game mechanics, aanval, verdediging… alles wat een collectible card game een collectible card game maakt, maar met een groot verschil: Namelijk, (bijna) geen geluk. De winnaar is de speler die het beste speelt. Niet de speler die het meeste geluk heeft. 

Dit spel is inmiddels al 7 jaar in ontwikkeling en door de grootheid en complexiteit nog verre van af. Hoewel veel al gedaan is, moet het echte (en saaie) werk nog gebeuren: Het programmeren. Dit kan ik helaas niet zelf. Ik zal hier, helaas, programmeurs voor moeten vinden en betalen. En zoiets betalen is niet iets kleins. Ik wil tegen die tijd middels crowdfunding aan de financiering komen dit te verwezenlijken. 

Geïnteresseerd? Lees dan hier verder. 

35%

DnD-like co op deck building game

Het spel heeft nog geen naam, vandaar de vage beschrijving. Een bordspel bedacht aan de hand van spellen zoals Dungeons&Dragons en andere fantasy RPG’s. 

Spelers werken samen aan het doel zo ver mogelijk te komen in een advontuur waar gevaar op elk moment om de hoek kan kijken. Ze kiezen een class en krijgen daarmee een set aan kaarten met acties. Dit kunnen ze gebruiken om acties uit te voeren zoals healing, aggro, damage. Tussen gevechten door kunnen ze bij shops kaarten bijkopen en artifacts verkrijgen. Artifacts zijn sterke buffs maar ook de life-line want waneer spelers in combat verliezen, raken ze een artifact kwijt. 

30%

MMO RPG

Ook dit spel heeft nog geen naam. Lang geleden raakte ik geinspireerd door het spel Runescape. Het idee dat je een eigen character vormt door middel van het doen van allerdaagse taken zoals bomen omhakken, vuur maken en steenhakken is iets wat minder vaak gedaan wordt dan je zou denken. In veel MMORPGS kan het wel, maar is het een soort side-quest. Een extraatje. 

In Runescape stond dit centraal, maar naar mijn idee kon het beter worden uitgewerkt. Toen is dit idee ontstaan. Namelijk, een MMORPG die lijkt op Runescape in de zin van het levelen van skills door middel van allerdaagse taken (maar dan in fantasy-setting, dus ook dingen zoals magie is deel van deze allerdaagse taken), maar waarbij veel elementen van het spel worden verkregen door middel van combinaties van skills. 

Stel: Je verkrijgt een soort schatkaart. Op deze schatkaart staat een kruis. Door middel van de digging skill kun je dit afgraven, mits je een digging skill van level 100 hebt, want het is een gigantisch gat. Eenmaal afgegraven, zie je het skelet van een draak. Dit kun je verkopen voor een enorm bedrag in goud, maar dat is niet waar het stopt. Heb je namelijk ook een necromancy level van 250, dan kun je het skelet tot leven roepen en het bevechten als boss voor combat xp en een reward. Heb je ook nog eens een heel hoog taming level, dan is het zelfs mogelijk deze dragon boss in een tamed monster te veranderen en wanneer je ook nog eens hoge mounting hebt, dan kun je het berijden. 

Ook is de wereld er een waarbij er veel interactie is in de wereld en met elkaar. De balans van de wereld (een oorlog tussen twee kanten) is constant in verandering door acties die de spelers uitvoeren. Doet de speler aan de ‘goede’  kant X, dan heeft dat invloed op de situatie van de slechte kant en andersom. 

Een goed idee, lijkt mij, maar een dat ontzettend veel werk vereist. Zoveel, dat daar een enorm team voor nodig zou zijn. Om die reden ligt dit idee al zo’n 15 jaar in de kast.  

15%

Overig

Bij deze, genoemde projecten houdt het nog niet op. In tegendeel. Er zijn meer niet-genoemde projecten dan de projecten die ik wel heb genoemd, maar deze staan nog zo in de beginschoenen dat ze amper noemenswaardig zijn. Uitzondering op het in beginschoenen staan is een spel dat 10 spellen beroemde spellen combineert in één, heel groot spel. Deze is helaas alleen niet te koop want ik heb de rechten niet. Het spel is gemaakt als cadeau voor de verjaardag van mijn broertje. 

Een paar van de projecten die te klein zijn om veel tijd aan te besteden:
-Een soort Dark Souls in de vorm van een toren waarbij elke vloer aanzienlijk moeilijker is dan de vorige maar niet enkel combat betreft. 
– Een schaakspel met abilities 
-Een tekst-based spel waarbij spelers spelen als elemental mages, en die hun eigen abilities kunnen bedenken. Door middel van mods/AI wordt dit gecontroleerd of dit niet te sterk is. 
-Een army based spel met GO-stenen (of iets dergelijks). Spelers plaatsen legers en bewegen zich over eggs die vervolgens rewards bevatten zoals nieuwe legers. 

Leuk om te noemen is dat veel van mijn ideeen verschijnen in de vorm van dromen. Tijdens de nacht droom ik dat ik dit aan het doen ben en bij het ontwaken schrijf ik het snel allemaal op. Army based spel met GO-stenen is hier een voorbeeld van maar ook D20 Boule Bash. 

?%

nl_NL